پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


عملیات سبک‌سازی قدیمی‌ترین سکوی خلیج‌فارس پایان یافت
تاريخ خبر: پنجشنبه، 9 خرداد 1398 ساعت: 11:20

 

به گزارش نفت دیلی، عملیات سبک‌سازی سکوی بهرگانسر به عنوان قدیمی‌ترین سکوی خلیج‌فارس با انجام کار گروهی منسجم، جداسازی تجهیزات سنگین روی سکوی قدیم از سازه و انتقال آن به مناطق خارک و بهرگان با موفقیت انجام شد.

 

 محمد رنجبر، رئیس سکوی بهرگانسر گفت: عملیات سبک‌سازی سکوی بهره‌برداری قدیمی بهرگانسر در فرایندی مدون و منطبق بر استانداردهای بالای ایمنی شرکت نفت فلات قاره ایران در کمترین زمان ممکن بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای با انجام ۴ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار در دو شیفت کاری پایان یافت.

 

وی ادامه داد: این عملیات با  تلاش بی‌وقفه، نظارت مستمر و حمایت‌های مسئولان منطقه بهرگان در سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شد.

 

رئیس سکوی بهرگانسر اظهار کرد: شناسایی و جداسازی همه نقاط مرزی میان تجهیزات و خطوط لوله در حال بهره‌برداری از تجهیزات و خطوط لوله قابل برچیدن سکوی بهره‌برداری قدیم شامل اسپیدگذاری بیش از ۲۰ سرلوله و فلنج‌های ۲ تا ۱۸ اینچ، همچنین تخلیه، شست‌وشو و پاکسازی همه ادوات و مسیرهای تولید نفت اعم از سه واحد تفکیک‌کننده، دو واحد برج شیرین‌سازی نفت‌خام، ایستگاه تلمبه‌خانه، سرشاخه‌های ورودی نفت به کارخانه، مسیرهای خروجی نفت‌وگاز کارخانه، اسکرابرهای گاز و واحد سوخت‌رسانی توربین‌ها انجام شد.

 

به گفته رنجبر، انجام محاسبات و تهیه برنامه اجرایی پروژه از جمله محاسبات وزنی، تدوین برنامه جابه‌جایی بارهای سنگین و قطعات و ادوات دور از دسترس با توجه به وضع قرارگیری تجهیزات در نقاط مختلف سکو، صدور پروانه کارهای مجزای سرد و گرم مطابق با دستورعمل شرکت نفت فلات قاره بر پایه اسناد ارزیابی ریسک و برنامه جابه‌جایی بارهای حجیم و سنگین و جداسازی، بارگیری و انتقال تجهیزات به بارج ماکان ۵ و شناورهای پشتیبان و تدارکاتی منطقه بهرگان از اقدام‌های انجام شده در این عملیات سخت و پیچیده بوده است.