پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


پاسخ وزارت نفت به اظهارات آقای سالک در خبرگزاری فارس
تاريخ خبر: يکشنبه، 19 خرداد 1398 ساعت: 11:16

 

به گزارش نفت دیلی، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس با عنوان «خودباختگی وزارت نفت یکی از مشکلات اساسی در مسیر دور زدن تحریم‌هاست» پاسخ داد.

 

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار خبری با عنوان «خودباختگی وزارت نفت یکی از مشکلات اساسی در مسیر دور زدن تحریم‌هاست» در خبرگزاری فارس که طی آن احمد سالک کاشانی، نماینده محترم مردم شریف اصفهان، تذکراتی به وزارت نفت داشتند، این توضیحات را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

 

متن جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:

 

1- در ابتدا این موضوع را متذکر می‌شویم که برای ما باعث تعجب است که نماینده مردم غیور و انقلابی اصفهان با طرح واژه «خودباختگی وزارت نفت»، کارنامه و عملکرد وزارت نفت را به سطحی فراتر از بررسی‌های فنی می‌کشانند و به همین دلیل این مطالبه بدیهی از سوی افکار عمومی به وجود می‌آید که ایشان توضیح دهند منظورشان از خودباختگی وزارت نفت، خودباختگی در برابر چه چیزی و چه کسانی است؟ جالب اینجاست خبرگزاری فارس رویه‌ای را در پیش گرفته است که فرمت کپی‌شده برخی رسانه‌های آن سوی آب است! رسانه‌هایی که هر روز در بوق ناکارآمدی صنعت نفت در برابر تحریم‌های آمریکا می‌دمند و خبرگزاری فارس هم برای این آتش بی‌سرانجام هیمه فراهم می‌آورد.

 

2- جناب آقای سالک در مصاحبه‌شان به مطالب دیگری نیز پرداخته‌اند از جمله اینکه فرموده‌اند: «وزارت نفت از اصل موضوع اقتصاد مقاومتی عقب‌نشینی کرده و آن را اجرایی نمی‌کند».

 

ایشان چگونه و با کدام تراز اینگونه قضاوت می کنند؟ ایشان در همین مصاحبه گفته‌اند که «عمل به اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت نفت مصوبه قانونی است ... و نمی‌توانیم خام‌فروشی کرده و نفت را به شیوه کنونی بفروشیم».

 

 همین دو جمله مشخص می‌کند ایشان از اساس یا متن ابلاغیه اقتصاد مقاومتی را نخوانده‌اند یا به سلیقه خودشان تفسیر کرده‌اند.

 

در بند 14 متن ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به صراحت تاکید شده است: «افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری در بازارهای جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، به‌ویژه در میدان‌های مشترک».

 

افزون بر این، در بند 13 نیز مقابله با «ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طرق مورد اشاره» تاکید شده است که در ذیل همین روش‌ها «افزایش صادرات گاز و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی، انتخاب مشتریان راهبردی، تنوع در روش‌های فروش و مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش» مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است که در همه موارد، کارنامه وزارت نفت در این موارد، آشکار و باعث افتخار این بخش است. گرچه در این موارد نیز در شرایط کنونی به دلیل فشارهای روزافزون امریکا، تشریح دستاوردها و موفقیت‌ها، به مصلحت نیست.

 

علاوه بر اینها، موضوع صادرات نفت‌خام، امری نیست که بنا بر تصمیم وزارت نفت انجام شود، بلکه هر ساله در بودجه و نیز در برنامه پنج‌ساله به تصویب اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

 

3- جناب آقای سالک در بخشی از سخنان خود گفته‌اند: «در دنیا خام‌فروشی نفت به صورتی که ما آن را دنبال می‌کنیم وجود ندارد»؛ در بیان ایشان «صورتی که ما دنبال می‌کنیم» مجهول است اما چنانچه مقصود ایشان فروش نفت خام به مشتریان باشد باید متذکر شویم ایران در شرایط کنونی ظرفیت صادرات روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت را داراست، اما هر روز قریب 70 میلیون بشکه نفت، از کشورهای مختلف در اقصای عالم، به صورت خام فروخته می‌شود. فروش نفت خام ارتباطی هم با توسعه‌یافتگی یا درجه پیشرفت کشورها ندارد، کما اینکه آمریکا و نروژ که هر دو هم کشورهای پیشرفته و دارای سطح اقتصادی بالایی هستند در بازارفروش نفت خام حضور جدی دارند.

 

 آقای سالک گفته‌اند: «باید مسئولان این وزارت دقت کنند و بدانند این طور نیست که درهای صادرات نفت بسته باشد».

 

 البته در وزارت نفت هیچکس چنین تصوری ندارد، مجموعه صنعت نفت بیش از نیم قرن تجربه و دانش مواجهه با بازارهای جهانی نفت را داراست و بحمدالله از پیچ و خم‌ها و گذرگاه‌های صعب نیز عبور کرده است و با امید به خداوند و حمایت ملت ایران و در سایه مقام معظم رهبری، از این گذرگاه سخت نیز عبور می‌کنیم.

 

4- آقای سالک در فراز مهمی از سخنان خود فرموده‌اند: «می‌دانیم و خبر داریم که روش‌های مختلفی برای صادرات نفت و دور زدن تحریم‌ها در نظر گرفته شده که بخش کوچکی از آنها اجرایی شده است»؛ نخست که باید به اطلاع ایشان برسانیم روش‌ها و برنامه‌های وزارت نفت برای مدیریت روند تولید و صادرات و حضور در بازارهای جهانی با بهره‌گیری از همه تجارب و ظرفیت‌های ممکن، در حال اجراست و ما در شرایط کنونی قادر به توضیح بیش از این نیستیم، اما همین قدر می‌گیئیم که فعالیت‌های انجام‌شده منطبق بر برنامه‌ها بوده که ان‌شاءالله ادامه نیز خواهد یافت. به هرحال وزارت نفت در شرایط خطیر کنونی، در خط مقدمِ جنگی به ظاهر خاموش، اما تمام عیار و بی امان با دشمنان ملت ایران است و از هر کمکی در این مسیر استقبال می‌کند و دست هر یاریگری را نیز به گرمی می فشارد.