پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


اجرای ۳ پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
تاريخ خبر: سه شنبه، 21 خرداد 1398 ساعت: 12:02

 

به گزارش نفت دیلی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اجرای سه پروژه فناورانه در این شرکت خبر داد و گفت: برای این پروژه‌ها مصوبه‌های شورای پژوهش شرکت ملی نفت و نیز هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است.

 

عقیل براتی، با بیان اینکه ماهیت اصلی این شرکت پژوهشی/ مطالعاتی است، گفت: وظیفه اصلی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، انجام مطالعات، شناسایی فناوری‌ها، تدوین دستورعمل‌ها و استانداردها و دیگر فعالیت‌های مرتبط، به منظور اجرای اقدام‌ها و پروژه‌هایی است که هدف آنها کاهش شدت انرژی و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر حرارتی در کشور است.

 

وی از توسعه فناوری‌های نوین با هدف کاهش شدت انرژی در کشور به عنوان مهم‌ترین حوزه کاری پژوهش و فناوری در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یاد کرد و افزود: با توجه به سیاستگذاری‌های شرکت در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی فناوری‌ها، به دنبال بومی کردن دانش فنی فناوری‌های مورد نیاز کشور در حوزه‌های کاری شرکت هستیم.

 

وی ادامه داد: می‌توان گفت مهم‌ترین قسمت در حوزه کاری پژوهش و فناوری، توسعه فناوری‌های نوین با هدف کاهش شدت انرژی در سطح کشور است، ضمن آنکه در فعالیت‌های مطالعاتی و سیاستگذاری نیز کمک می‌کنیم تا به نیازهای پژوهشی واحدهای عملیاتی پاسخ داده شود.

 

راه‌اندازی شورای پژوهش در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

 

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از راه‌اندازی شورای پژوهش این شرکت خبر داد و اظهار کرد: امسال بنا داریم با راه‌اندازی این شورا مکانی برای تدوین راهبردهای پژوهش و فناوری شرکت شکل گیرد.

 

براتی افزود: پایش‌هایی در سطح کشور داریم که بر اساس آن، نیازهای فناورانه حوزه انرژی را شناسایی و در این زمینه پروژه‌هایی تعریف می‌کنیم. از سوی دیگر، با شناسایی نیازهای فناورانه و غیرفناورانه حوزه انرژی، برای آنها برنامه‌ می‌ریزیم و پروژه‌های انتقال فناوری/ بومی سازی فناوری برایشان تعریف می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار واحد پژوهش و فناوری، پروژه‌های پژوهشی زیادی داشتیم که از آن جمله می‌توان به دستیابی به دانش فنی سامانه میکرو سی‌اچ‌پی (MCHP)  بر مبنای موتور گازسوز داخلی اشاره کرد که سال گذشته با موفقیت به پایان رسید. اکنون در حال پیگیری تجاری‌سازی محصول و اصلاح تعرفه‌های برق و گاز برای این سامانه‌ها هستیم تا به صورت گسترده استفاده شود.

 

وی ادامه داد:  دانش فنی محصول آماده است، اما به دلیل فقدان تعرفه‌های مربوطه و نبود قوانین برای خرید برق در مقیاس میکرو مشکلاتی داریم  که پیگیر حل آن هستیم.

 

اجرای ۳ پروژه فناورانه جدید

 

براتی از اجرای سه پروژه فناورانه در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد و با بیان اینکه برای این پروژه‌ها مصوبات شورای پژوهش شرکت نفت و نیز هیئت مدیره شرکت ملی نفت دریافت شده است، افزود: در گام بعد برآنیم تا با کسب موافقت شورای پژوهش و هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی، قراردادهای مربوط را منعقد کنیم.

 

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه به پروژه‌های در دست اجرای این شرکت اشاره و اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها توسعه دانش فنی میکرو توربین گازی در محدوده توانی ۶۰-۳۰ کیلووات است که یک فناوری راهبردی برای کشور است و در حوزه‌های مختلفی از جمله ساختمان، حمل‌ونقل و صنعت (به‌ویژه صنعت نفت) به بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری کمک شایانی خواهد کرد، ضمن اینکه در نظر داریم قیمت تمام‌شده محصول را به حداقل ۳۰ درصد کمتر از نمونه‌های وارداتی مشابه برسانیم. 

 

براتی ادامه داد: پروژه دوم، طراحی و توسعه سامانه پمپ حرارتی گاز سوز (GHP)  است که با استفاده از سرریز دانشی به دست آمده در پروژه میکرو سی‌اچ‌پی و کاهش حدود ۲۵ درصد هزینه اجرا خواهد شد. در صورت دستیابی به دانش فنی مربوطه و تجاری‌سازی آن، می‌توان با بازده بسیار بالاتری از نیروگاه‌ها، سرمایش مورد نیاز در فصل تابستان را با استفاده از گاز طبیعی تولید کرد.

 

وی تصریح کرد: کشور ما منابع گازی زیادی دارد، اما نمودار مصرف گاز ما به‌شدت متغیر است. در فصل زمستان مصرف گاز افزایش می‌یابد و در فصل تابستان، استفاده زیادی از گاز در بخش ساختمان نداریم که یکی از راهکارها برای حل این موضوع، تولید سرمایش از گاز طبیعی است. در گذشته این کار از طریق چیلرهای جذبی انجام می‌شد، اما ضمن بازده پایین این سیستم‌های جذبی، در مناطق مرطوب و جنوبی کشور نیز محدودیت داشتیم که با استفاده از فناوری تراکمی و روزآمد دنیا یعنی GHP، می‌توان ضمن برطرف کردن محدودیت سیستم‌های جذبی، با بازدهی بالایی از گاز طبیعی، سرمایش تولید کرد.

 

وی با بیان اینکه با بومی شدن این فناوری انتظار داریم قیمت نهایی محصول برای مصرف‌کننده نسبت به نمونه خارجی، کاهش ۴۰ درصدی داشته باشد، افزود: از طرف دیگر این سیستم‌ها می‌توانند با بازده بسیار، گرمای مورد نیاز در فصل زمستان و نیازهای حرارتی ساختمان را در فصول گرم و سرد سال را تامین و به هموار کردن نمودار مصرف گاز در بخش ساختمان کمک کنند. میزان آلایندگی این سیستم‌ها در مقایسه با سیستم‌های حرارتی مورد استفاده در ساختمان‌ها و نیروگاه‌های کشور، بسیار پایین‌تر است و ویژگی‌های زیست محیطی بسیار جذابی دارد.

 

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پروژه سوم در دست اقدام را طراحی و ساخت سرمشعل‌های دیگ‌ها (در ظرفیت‌های مختلف) برای موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری دانست و افزود: این پروژه در طرح ماده ۱۲ با عنوان ارتقای کارایی ۶۰۰ هزار موتورخانه، کاربرد خواهد داشت و می‌تواند کاهش مصرف سوخت موتورخانه به میزان حدود ۵ الی ۱۰ درصد و کاهش آلایندگی به میزان حداقل ۳۰ درصد را به همراه داشته باشد. هم‌اکنون، سر مشعل‌های استفاده‌شده در موتورخانه‌های کشور قدیمی هستند و آلایندگی بالایی دارند.

 

براتی ادامه داد: ما در این پروژه به دنبال آن هستم که سرمشعل‌های با طراحی جدید و روزآمد دنیا برای سامانه‌های گرمایشی تولید کنیم و در پایان نقشه‌های ساخت و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای تولید این سر مشعل‌ها را در اختیار تولیدکنندگان داخلی خواهیم گذاشت.

 

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در چند ماه آینده بتوانیم این پروژه‌ها را به قرارداد برسانیم.

 

طرح کاهش استرس و افسردگی شغلی

 

براتی با بیان اینکه پژوهش تنها در زمینه فناوری نیست، گفت: طرح پیشگیری و کاهش استرس و افسردگی شغلی کارکنان شرکت را نیز در دستور کار داریم. هدف از اجرای این طرح، سنجش اثرات منفی حاصل از استرس‌های شغلی است که با برخی تمرین‌های ذهن‌آگاهی و تن آرامی، می‌توان آنها را کاهش داد.

 

وی ادامه داد: فرسودگی شغلی در میان کارکنان، به‌خصوص در شرکت‌های دولتی شایع است، از این رو بر اساس فراخوان داده شده، کارمندان شرکت بهینه‌سازی می‌توانند به صورت داوطلبانه در طرحی که به این منظور تدارک دیده شده، شرکت کنند.

 

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و پذیرش پروژه‌های جایگزین سربازی

 

براتی از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط خواست با مراجعه به وب‌سایت شرکت، بخش حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، ضمن مطالعه دستورعمل حمایت از پایان نامه‌ها، در صورتی که موضوع پایان‌نامه‌شان با محورهای گفته شده، همسو است، فرم پیشنهاد موضوع پایان نامه را تکمیل و به منظور بهره‌مندی از حمایت مالی مربوط، ارسال کنند.

 

وی تصریح کرد: افراد واجد شرایط  بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح برای اجرای پروژه‌های جایگزین سربازی (سرباز نخبه) که علاقه‌مند اجرای پروژه‌های خود در حوزه‌های مذکور هستند، می‌توانند با طی مراحل مربوط، به این شرکت معرفی شده و پروژه جایگزین سربازی خود را در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اجرا کنند.