پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


اقدام‌های حقوقی و سیاسی تا رفع توقیف نفتکش ایرانی ادامه می‌یابد
تاريخ خبر: دوشنبه، 17 تير 1398 ساعت: 13:26

 

به گزارش نفت دیلی، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق نوعی راهزنی دریایی است، گفت: اقدام‌های حقوقی و سیاسی برای رفع توقیف نفتکش ایرانی را ادامه می‌دهیم.

 

سید عباس موسوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق گفت: اقدام‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک ما در این باره ادامه دارد، سفیر انگلیس در تهران دو بار احضار و با دیپلمات‌های اروپایی نیز مشورت‌هایی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: اسناد و مدارک لازم ارائه و وکیل گرفته شده است، اطلاعی درباره مقصد سفر نفتکش ایرانی ندارم، اما اینکه در برخی رسانه‌ها گفته شده مقصد این نفتکش سوریه بوده نادرست است، حتی از کانال سوئز نیز نتواسته عبور کند و به سمت جبل‌الطارق حرکت کرده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از دولت انگلیس می‌خواهیم این کشتی حامل نفت خام ایران را رفع توقیف کند. ما این توقیف را راهزنی و دزدی دریایی می‌دانیم و آن را نمی‌پذیریم و البته هشدارهای لازم را نیز داده‌ایم.

 

موسوی با اشاره به اینکه توقف نفتکش ایرانی در عربستان به برخی مشکلات فنی باز می‌گردد، گفت: این نفتکش با مشکلات فنی روبه‌روست که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت نفت مشکلات فنی آن برطرف شود و به مسیر خود ادامه دهد.

 

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که بهتر نیست ایران درباره فروش نرفتن نفت خود در تعهدهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توقیف نفتکش ایرانی خسارت دریافت کند، افزود: ایران هر اقدامی را برای احقاق حقوق ملت خود انجام می‌دهد، اما فعلا مهم‌ترین مسئله حفظ برجام است، البته شرایط نیز سنجیده و بررسی می‌شود.