پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


خودکفایی کامل در ساخت تجهیزات نفتی
تاريخ خبر: پنجشنبه، 20 تير 1398 ساعت: 10:10

 

به گزارش نفت دیلی، مدیر عامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک): هم اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز صنایع بالادستی نفت، در داخل تولید می‌شود

 

غلامرضا منوچهری در حاشیه مراسم امضا قرارداد تامین تجهیزات مورد نیاز برای توسعه میادین نفتی افزود: هر چند هم اکنون مشکلی برای برداشت از میادین نفتی نداریم و نیاز‌های داخلی و صادراتی در حال تامین شدن هست، اما اجرای طرح اضافه برداشت از میادین نفتی، نشانه حفاظت از حقوق ملت ایران آن هم در میادین مشترک است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تحریم‌ها ایران برنامه‌های توسعه‌ای خود را در صنعت نفت همچنان ادامه می‌دهد، گفت: این طرح‌ها علاوه بر دستاور‌های اقتصادی، باعث تحرک بخشی به شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال خواهد شد.

منوچهری با بیان اینکه پیش از این تصور بر این بود که طرح‌های بالادستی نفت چه از نظر تامین برنامه و چه از نظر تامین تجهیزات، وابسته به مشارکت شرکت‌های خارجی است، افزود: اما اکنون با حمایت‌های وزارت نفت، شرکت‌های داخلی وارد این عرصه‌ها شده اند و پروژه‌های ازدیاد برداشت از میادین نفتی، با مشارکت شرکت‌ها و سازندگان متعدد داخلی در حال انجام است.

مدیر عامل اویک با بیان اینکه برخی از تجهیزات مورد استفاده در این طرح‌ها برای نخستین بار است که در ایران ساخته می‌شود، گفت: در صورت ادامه یافتن این روند، می‌توانیم از این پس همه تجهیزات مورد نیاز صنایع بالادستی نفت را خودمان در داخل تولید کنیم.

وی اجرای ۳۲ پروژه نگهداشت و اضافه برداشت نفت با استفاده از منابع داخلی و همچنین استفاده از سازندگان داخلی را باعث رشد صنعت کشور دانست و افزود: اجرای این طرح‌ها ایجاد اشتغال می‌کند و نیز همه زنجیره‌های اقتصاد داخلی را فعال خواهد کرد.

 

 خرید تجهیزات صنعت نفت از شرکت‌های داخلی

قرارداد تأمین تجهیزات مورد نیاز برای توسعه دو میدان نفتی با یک شرکت داخلی امضا شد.

براساس این قرارداد که بین شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و یک شرکت داخلی امضا شد بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای توسعه میادین نفتی منصوری و رامشیر در مناطق نفت خیز جنوب با اتکا به توان داخلی تأمین خواهد شد.

معاون شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی در حاشیه این مراسم با اشاره به این که این قرارداد بخشی از زیرمجموعه طرح نگه داشت و ازدیاد برداشت نفت است، گفت: این یک طرح ۶ و ۲ دهم میلیارد دلاری است که نزدیک به ۴۰ درصدش مربوط به تأمین تجهیزات و کالاهاست که حدود ۲ و نیم میلیارد دلار می‌شود.

رضا دهقان افزود: از این ۲ و نیم میلیارد دلار پیش بینی می‌کنیم ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز این طرح از داخل تأمین شود که رقم آن چیزی حدود ۲ میلیارد دلار می‌شود.

وی با تاکید بر این که طی دو سه سال آینده ۲ میلیارد دلار تجهیزات از شرکت‌های سازنده داخلی خریداری خواهد شد، گفت: امیدواریم با اجرای این سیاست نقش مهمی در فعال سازی پیمانکاران و شرکت‌های داخلی ایفا کنیم.

معاون شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با بیان این که در طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت نفت، ۳۲ طرح تعریف شده است، افزود: از این ۳۲ طرح قرارداد ۱۰ پروژه امضا شده و در راستای اجرای این طرح‌ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز این طرح‌ها قرارداد‌های متعددی با شرکت‌های داخلی امضا شده و این روند همچنان ادامه دارد.

دهقان گفت: هدف اصلی این طرح ایجاد اشتغال برای پیمانکاران داخلی و سازندگان تجهیزات بوده است و برای این که این ۲ میلیارد دلار پیمانکاران بیشتری را در طرح‌ها مشارکت دهد سقفی تعیین شده تا هر پیمانکار بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا نکند و اگر شرکتی به این سقف برسد دیگر در مناقصات شرکت داده نمی‌شود.

وی افزود: حدود ۲۵ پیمانکار در این طرح‌ها مشغول به کار شده اند که هر پیمانکار اصلی در حدود ۲۰ الی ۳۰ سازنده داخلی را فعال خواهد کرد.

معاون شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، اجرای این طرح در شرایط تحریم را از نظر سیاسی مهم عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح آن هم در دوران تحریم نشان داده ایم ما نه تنها به فروش نفت ادامه می‌دهیم بلکه در پی ازدیاد برداشت نیز هستیم و این نشان دهنده این واقعیت مهم است که هیچ چیز نمی‌تواند صنعت نفت ما را متوقف کند و شرکت‌های ایرانی دست در دست هم حلقه‌های زنجیره اقتصادی و تولید در صنعت نفت را کامل خواهند کرد.