پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


خط ششم سراسری انتقال گاز، آماده بهره برداری
تاريخ خبر: چهارشنبه، 13 شهريور 1398 ساعت: 13:33

 

به گزارش نفت دیلی، خط ششم سراسری انتقال گاز به زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر گفت: خطوط محور غرب کشور یعنی دو خط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری بزودی با پنج ایستگاه تقویت فشار گاز با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد که هم سبب پایداری صادرات گاز و هم موجب پایداری تامین گاز داخل کشور می‌شود.

آقای حسن منتظر تربتی افزود: علاوه برافتتاح رسمی خط ششم سراسری تلاش داریم بخشی از خط نهم سراسری که در ادامه خط ششم است و کریدور غرب را پوشش می‌دهد نیز به بهره‌برداری برسانیم.

درهمین ارتباط مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره خط لوله انتقال گاز ششم سراسری گفت: اشتغال‌زایی یکی از دستاورد‌های حین اجرای این طرح بوده، زیرا صفر تا صد این طرح با اتکا به توانمندی‌ها و نبوغ متخصصان، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است.

آقای بهرام صلواتی افزود: در زمان اجرای خط ششم سراسری برای بیش از پنج هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده و رونق کسب و کار در صنایع فولاد، شیرسازی، ابزار دقیق و خدمات حمل و نقل و ماشین‌آلات در منطقه غرب کشور را به همراه داشته است.

وی بابیان اینکه سرمایه گذاری برای احدث این خط لوله به روش BOT بوده افزود: پنج ایستگاه تقویت فشار گاز روی خط ششم در محدوده شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت احداث شده است.

آقای صلواتی بابیان اینکه خط لوله انتقال گاز ششم از بستر رود‌ها و کوه‌های بزرگ با سختی عبور کرد و در مسیر پیشرفت خود با موانع فراوان روبه‌رو شد، افزود: عبور دادن خط لوله از بستر رودخانه کار بسیار دشواری بود و باتوجه به اینکه خطوط لوله گاز زمانی که خط به رودخانه می‌رسد حق عبور از آب شیرین را ندارد، برای نخستین بار در کشور با احداث پل روگذر این خط از رود کارون عبور کرد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری بیش از ۱۲۰۰ کیلومتراست که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند. این خط لوله به قطر ۵۶ اینچ روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از جنوب به شمال غرب کشور منتقل می‌کند.

این خط لوله علاه بر پایداری تامین گاز استان‌های سردسیر کشور، اهداف صادراتی را نیز دنبال می‌کند و نقش مهمی در تبادلات انرژی با کشور‌های منطقه به ویژه عراق خواهد داشت.