پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


افزایش سهم سازندگان داخلی در پروژه‌های پتروشیمی
تاريخ خبر: سه شنبه، 26 شهريور 1398 ساعت: 11:57

 

به گزارش نفت دیلی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: افزایش سهم تولیدکنندگان داخلی در تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال پیگیری است.

 

بهزاد محمدی در جمع خبرنگاران گفت: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز از پالایشگاه‌های نفت و گاز و واحدهای ان‌جی‌ال دریافت می‌کند.

 

وی افزود: در ۵۶ مجتمع پتروشیمی کشور سالانه ۳۱ میلیون تن محصول نهایی تولید می‌شود که از این مقدار ۲۲.۵ میلیون تن صادر و ۸.۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود.

 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجموع ارزش محصولات پتروشیمی از صادرات و فروش داخلی سالانه ۱۷ میلیارد دلار است.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه دو گام برای توسعه صنعت پتروشیمی تعریف شده است، ادامه داد: گام نخست با عنوان جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ آغاز شده است و در سال ۱۴۰۰ به ثمر می‌رسد که با تحقق آن ظرفیت تولید صنعت به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد حاصل از محصولات به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

 

محمدی تصریح کرد:  در گام دوم، جهش سوم صنعت پتروشیمی رقم می‌خورد که تا سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود و ظرفیت این صنعت را از ۱۰۰ میلیون تن سال ۱۴۰۰ به ۱۳۳ میلیون تن و درآمد ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند.

 

وی درباره سهم تجهیزات داخلی در پروژه‌های پتروشیمی اظهار کرد: در پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی انجام می‌گیرد الزام‌هایی وجود دارد و بخشی از آن باید برای خرید تجهیزات خارجی استفاده شود و از اختیار ما خارج است، اما در تأمین سرمایه از بخش داخلی و صندوق توسعه ملی موضوع در حال پیگیری است تا سهم تولیدکنندگان داخلی را در تأمین تجهیزات صنعت پتروشیمی افزایش دهیم.