پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


روح فتحعلی شاه قاجار در مراسم روز تهران!
تاريخ خبر: چهارشنبه، 17 مهر 1398 ساعت: 09:57

 کیهان: امیرحسین جوانشیر منتقد فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: مراسم روز تهران که توسط شهرداری تهران برگزار شد، پرسش‌ها و شائبه‌هایی در بر دارد. مراسم در کاخ گلستان برگزار و با افتخار از آن به‌عنوان نماد تهران یاد شد؟ همان طور که در تصاویر منتشر شده از مراسم نیز مشخص است، پشت‌سر ظریف (وزیر خارجه)، محسن‌ هاشمی ‌(رئیس ‌شورای شهر) و حناچی (شهردار تهران) تخت مرمر فتحعلی شاه وجود دارد و با نور آبی فیروزه‌ای هم تزیین شده است! همچنین حناچی در این مراسم با ذوق‌زدگی خاصی از تاریخ آن مکان سخن گفت، که گویی فراموش کرده است شهردار تهران پس از انقلاب است!

روح فتحعلی شاه قاجار در مراسم روز تهران!

وی افزود: چرا مراسم روز تهران در این مکان برگزار شد؟ چرا مناطق دیگری که یادآور انقلاب هستند و یا اماکن مقدس و یا نقاطی که شهدا به خاک سپرده شده‌اند و نماد اصلی تهران بعد از انقلاب محسوب می‌شوند، برای برگزاری این مراسم انتخاب نشد؟ چرا کاخ دیگری را انتخاب نکردند؟ چون کاخ گلستان مرکز بسیار بدنامی ‌است و حتی در دوران سیاه پهلوی نیز بخش‌هایی از آنکه حرم‌سرای فتحعلی شاه قاجار بود،تخریب شد! آیا این مراسم در ادامه حرکت مشکوک حذف نام شهدا از معابر است که نامی ‌از شهدای شهر تهران در آن نیامد؟

جوانشیر اظهار داشت: سؤال این است که آیا برگزاری این مراسم می‌تواند اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی باشد؟ نکته قابل تأمل این است که از نظر دیپلماتیک، محل سخنرانی می‌تواند یک نماد باشد. وقتی وزیر امور خارجه در مکانی که نماد نظام دیکتاتوری پادشاهی است سخنرانی می‌کند برای مخاطب، چه پیامی ‌ارسال می‌کند؟

این کارشناس ادامه داد: در مراسمی‌که با نام تهران برگزار شد، مردم حضور نداشتند و فقط چند نفر از شخصیت‌های سیاسی و دیپلمات‌های خارجی حاضر بودند. همچنین جای سؤال است که چرا در شرایط سخت اقتصادی، این مراسم در کاخ برگزار شده و برای ضیافت شام، ریخت و پاش شده است.
جوانشیر در پایان تصریح کرد: همه این اتفاقات، نمادی از مدیریت و تفکر به اصطلاح اصلاح‌طلبی است که در دولت و شهرداری حاکم است. آنها در این مراسم، تفکر خود که دوری از مردم است را نشان می‌دهند.