پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


افزایش حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز
تاريخ خبر: سه شنبه، 28 آبان 1398 ساعت: 12:39

 

به گزارش نفت دیلی، رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران از افزایش سالانه حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز طبیعی خبر داد و گفت: تعداد این حوادث در شهرها نسبت به روستاها بیشتر شده است.

 

غلامرضا بهمن‌نیا گفت: تولید، توزیع، انتقال و صادرات گاز طبیعی ماموریتی سبز به‌عهده شرکت ملی گاز ایران است که نشان‌دهنده به‌کارگیری سرمایه و دارایی‌های بزرگ در صنعت گاز است.

 

وی گازرسانی را گامی موثر در راستای حفظ محیط زیست، توسعه پایدار و صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع عنوان کرد و افزود: اجرای وظایف شرکت ملی گاز ایران در توسعه پایدار نیز خود را نشان می‌دهد تا جایی که با جایگزینی سوخت پاک گاز طبیعی، پایبندی به اجرای مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست محقق می‌شود.

 

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه در پس پرده تامین بهره‌ور و مستمر سوخت گاز برای مصرف‌کنندگان دنیایی از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و تلاش‌ها نهفته است، اظهار کرد: مجموعه صنعت گاز باید تاب‌آور باشد. به این معنا که آسیب‌ها را بشناسد و برای پایداری تولید و توزیع گاز تلاش کند، همچنین بتواند در برابر شرایط اضطراری توانمندی‌های خود را نشان دهد که اکنون شرکت ملی گاز ایران این ویژگی‌ها را دارد، همان‌طور که فروردین‌ماه امسال نیز با وجود آنکه کشور دچار سیلاب شده بود، اما فعالیت شرکت گاز در مقابله با بحران مطلوب بود، زیرا شبکه و تجهیزات گاز از تاب‌آوری لازم برخوردار بودند.

 

به گفته بهمن‌نیا، مقدار مصرف گاز، اتفاق‌ها و حوادث ناشی از مصرف ناصحیح گاز یکی از دغدغه‌های هر سال شرکت ملی گاز ایران است که حوادث بسیاری را رقم می‌زند و گاهی به فوت افراد منجر می‌شود.

 

وی تعداد حوادث ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و گاززدگی در سال ۹۷ را ۲ هزار و ۶۱ حادثه اعلام کرد و ادامه داد: این رقم نسبت به سال پیش از آن بیش از ۴ درصد رشد داشت که طی آن ۳۴۸ نفر فوت شدند.

 

رئیس اچ‌اس‌یی یادآور شد: با وجود آنکه همواره اقدام‌های مختلفی برای فرهنگ‌سازی مصرف صحیح گاز در شرکت‌های گاز استانی انجام می‌شود، اما هر سال شاهد رشد ۳ تا ۴ درصدی حوادث و فوت‌های ناشی از آن هستیم.

 

بهمن‌نیا توضیح داد: حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز مربوط به بخش نبود دودکش، استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد و نصب نادرست آنها، انفجار و آتش‌سوزی، نشت، پارگی و پوسیدگی شلنگ‌های گاز است، همچنین استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد و باز ماندن شیر گاز در منزل از دیگر عوامل وقوع حوادث گاز محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بخش عمده حوادث گاز پس از آبان‌ماه هر سال رخ می‌دهند، اظهار کرد: همان‌طور که هر سال حدود ۴ درصد آمار گازرسانی در کشور رشد می‌کند حوادث نیز به همین میزان افزایش می‌یابند، اما نکته قابل توجه آن است که تعداد حوادث شهری از تعداد حوادث روستایی بسیار بیشتر است، با وجود آنکه انتظار می‌رود در روستاهای تازه گازرسانی‌شده که تجربه‌ای در استفاده صحیح گاز ندارند، شاهد وقوع حوادث بیشتری باشیم، اما این‌طور نیست و در شهرهای بزرگ مردم بیشتر دچار بی‌دقتی می‌شوند.

 

بهمن‌نیا از همه مردم و مشترکان گاز طبیعی خواست با آغاز بارندگی‌ها و کاهش قابل توجه دمای هوا، از کارشناسان اداره‌های گاز برای نصب صحیح دودکش و وسایل گازسوز کمک و راهنمایی بگیرند، نسبت به مصرف صحیح گاز توجه داشته باشند، از کلاهک H استفاده کنند، نسبت به باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان یابند، درز پنجره‌ها را برای ورود و خروج هوا باز بگذارند و با پوشیدن لباس‌های گرم و کافی، در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.