پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


خطوط لوله مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری شد
تاريخ خبر: شنبه، 4 مرداد 1399 ساعت: 15:13

 

به گزارش نفت دیلی، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پایان عملیات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی خطوط لوله درون میدانی سکوهای A و ‌C این فاز خبرداد.

 

پیام معتمد با اشاره به نصب سکوهای اصلی ۱۳A و اقماری ۱۳C در اسفندماه پارسال و همچنین راه‌اندازی خطوط لوله دریایی ۱۳B  و ۱۳D در اسفندماه ۹۷ گفت: پس از عملیات تخلیه آب، خشک کردن و اکسیژن‌زدایی از خطوط ۱۸ اینچ درون‌میدانی و ۳۲ اینچ اصلی مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر، این خطوط تکمیل و آماده ارسال گاز غنی به پالایشگاه خشکی این طرح با ظرفیت یک میلیارد فوت‌مکعب در روز شدند.

 

وی افزود: عملیات اکسیژن‌زدایی از این خطوط به‌وسیله تزریق گاز خنثی نیتروژن پس از هفت روز تلاش شبانه‌روزی هم‌زمان با هوک‌آپ و راه‌اندازی سکوها، مطابق با رویه‌ها و دستورعمل‌های فنی پروژه و همچنین با رعایت تمامی موارد بهداشتی و اچ‌اس‌یی مقابله با پاندومی کرونا با موفقیت به پایان رسید.

 

مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه تمامی مراحل پوشش‌دهی لوله‌ها، مهندسی نصب، لوله‌گذاری در بستر دریا و راه‌اندازی این خطوط از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده، گفت: این دستاورد مهم از افتخارات این پروژه به شمار می‌آید که با توجه به ماهیت گروهی عملیات راه‌اندازی، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌گونه‌ای مدیریت شد که در عین حفظ سلامت افراد، این خطوط لوله آماده بهره‌برداری شدند.

 

معتمد گفت: هم‌اکنون روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز از مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی برداشت و به‌منظور فرآوری، به پالایشگاه خشکی این طرح در ناحیه کنگان ارسال می‌شود. پالایشگاه این طرح نیز اسفندماه سال ۹۷ با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش (معادل ۲ میلیارد فوت‌مکعب) و فرآورش محصولات هیدروکربوری راهبردی به بهره‌برداری رسیده بود.