پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


از سقوط نفت ونزوئلا تا ترافیک در پایانه‌های نفتی چین
تاريخ خبر: يکشنبه، 12 مرداد 1399 ساعت: 14:19

  به گزارش نفت دیلی ، قیمت نفت در ماه ژوئیه با وجود سقوط نفت ونزوئلا، ادعای لیبی مبنی بر نقش امارات در جنگ داخلی این کشور، همکاری واشنگتن – دهلی نو، افت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز جهان، کاهش واردات نفت هند و ترافیک در پایانه‌های نفتی چین در محدوده ۴۰ تا ۴۵ دلار قرار گرفت.

سقوط نفت ونزوئلا: تولید و صادرات نفت ونزوئلا به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی جهان این ماه به پایین‌ترین سطح در ۷۷ سال اخیر رسید. آرگوس مدیا این رقم را ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرد و مدعی شد این کشور تولید نفت خام در ماه ژوئیه را بدون هیچ دکل حفاری نفتی فعال آغاز کرده است. شرکت نفت دولتی ونزوئلا (پدوسا) هم این خبر را تأیید و دلیل اصلی کاهش تولید این کشور را نبود ظرفیت ذخیره‌سازی عنوان کرد. صادرات نفت ونزوئلا در ماه ژوئن هم به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۴۳ میلادی رسید.

امارات و محاصره نفت لیبی: در پی ادامه ناآرامی‌ها در نفت لیبی، شرکت ملی نفت این کشور ادعا کرد که امارات متحده عربی در جنگ داخلی این کشور نیروهای نظامی مستقر در شرق لیبی را  پس از عزیمت نخستین نفتکش طی ۶ ماه گذشته به سمت محاصره دوباره صادرات نفت سوق داده است. ارتش ملی لیبی و امارات متحده عربی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. امارات متحده عربی، به همراه روسیه و مصر، از ارتش ملی لیبی مستقر در شرق این کشور که وفادار به خلیفه حفتر هستند پشتیبانی می‌کنند.

کاهش تولید نفت اوپک: گزارش تولید ماه ژوئن ۱۳ عضو اوپک در این ماه منتشر شد. براساس این گزارش،  اعضای اوپک در ماه ژوئن ۲۲ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه نفت تولید کردند که کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته است. اوپک همچنین در بولتن سالانه خود درآمد نفتی اعضای این سازمان را در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که عربستان بیش از ۲۰۲ میلیارد دلار، عراق بیش از ۸۰ میلیارد دلار، امارات بیش از ۴۹ میلیارد دلار، کویت بیش از ۵۲ میلیارد دلار و ایران بیش از ۱۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

همکاری واشنگتن – دهلی نو: وزیران انرژی ایالات متحده آمریکا و هند توافق اولیه‌ای را درباره همکاری در زمینه ذخیره‌سازی اضطراری نفت خام از جمله امکان ذخیره‌سازی هند در تأسیسات ذخیره‌سازی اضطراری ایالات متحده امضا کردند. دن برولیت، وزیر انرژی ایالات متحده به خبرنگاران گفت: در کنفرانسی تلفنی با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت‌و گو کرده‌ است و مقام‌های دو کشور در ماه‌های آینده درباره جزئیات این ذخیره‌سازی اضطراری صحبت خواهند کرد.

افت سرمایه‌گذاری در انرژی: مؤسسه ریستاد انرژی اعلام کرد بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های جدید بخش نفت و گاز جهان به ارزش ۴۷ میلیارد دلار در سال  ۲۰۲۰ مورد تأیید واقع نشده‌اند، زیرا شرکت‌های انرژی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اکتشاف و تولید را کاهش داده‌اند. انتظار می‌رود از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۰، ۲۷ میلیارد دلار به پروژه‌های دریایی و ۲۰ میلیارد دلار دیگر به پروژه‌های نفت و گاز در خشکی اختصاص یابد.

کاهش واردات نفت هند: داده‌های منابع صنعتی نشان داد واردات نفت هند در ماه ژوئن سقوط کرده و به کمترین سطح از اکتبر ۲۰۱۱ رسیده است. پالایشگاه‌ها به دلیل انجام فرآیند تعمیر و نگهداری و تقاضای سوخت کمتر، خریدها را کاهش دادند. هند، سومین مصرف‌کننده نفت جهان، در ماه ژوئن روزانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد کرده که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۲۸.۵ درصد کاهش یافته است. هند همچنین ماه گذشته و برای نخستین بار از ژوئن ۲۰۰۹، هیچ نفتی از ونزوئلا وارد نکرده است

ترافیک نفتی چین: ترافیک و ازدحام در پایانه‌های نفتی چین به دلیل واردات بی‌سابقه نفت این کشور همچنان ادامه خواهد داشت. داده‌های مؤسسه رفینیتیو ایکون و گفته‌های تحلیلگران نشان داد با افزایش تاریخی دریافت مقدار محموله‌ها برای یک ماه دیگر، ترافیک و ازدحام در پایانه‌های نفتی ساحل شرقی چین که سبب افزایش هزینه‌های واردکنندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل می‌شود، به احتمال زیاد در ماه اوت نیز ادامه خواهد داشت. چین در ماه آوریل هنگامی که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح در چند دهه سقوط کرد، وارد بازارهای نفت شد.

قیمت نفت: قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک در این ماه از ۴۳ دلار و ۱۴ سنت، ۴۰ دلار و ۶۵ سنت و ۴۲ دلار و ۸۹ سنت آغاز این ماه به ترتیب به ۴۳ دلار و ۵۲ سنت، ۴۰ دلار و ۲۷ سنت و ۴۳ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه در پایان معاملات این ماه رسیده است.