پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


برنامه شرکت ملی گاز برای عبور بی‌دغدغه از زمستان ۹۹ تشریح شد
تاريخ خبر: سه شنبه، 25 شهريور 1399 ساعت: 14:33

 به گزارش نفت دیلی،مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای عبور بی‌دغدغه از زمستان ۹۹ و اطمینان از پایداری و تاب‌آوری انتقال گاز، برنامه مشخصی را در سه فاز تعمیرات پالایشگاهی، خطوط لوله و مخازن ذخیره‌سازی تدارک دیده‌ایم.

حسن منتظرتربتی در این باره اظهار کرد: تعمیرات اساسی ۱۱ پالایشگاه در کشور از مجموع ۱۸ پالایشگاه موجود پایان یافته و دو مورد هم در حال انجام است؛ تعمیرات پنج پالایشگاه دیگر نیز ان‌شاءالله تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: با این عملیات، قابلیت اطمینان ما در پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب می‌توانیم تولید را به حداکثر ممکن برسانیم و مطمئن باشیم که انتقال پاک، ایمن و بهره‌ور گاز انجام خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه در بخش شرکت انتقال و خطوط لوله گاز از ۷۷۴ آیتم مربوط به پیگرانی تا به امروز ۷۰ درصد آن پایان یافته است، تصریح کرد: تا پایان مهرماه با برنامه‌ریزی انجام‌شده، مابقی آنها نیز انجام خواهد شد.

تربتی درباره مخازن ذخیره‌سازی که سومین فاز از این برنامه از پیش‌ تعیین‌شده است، گفت: در این پیوند که آیتم بسیار مهم و راهبردی برای ما به‌ویژه در فصل زمستان است موفق شدیم ۳۲ درصد بالاتر از برنامه عمل کنیم و ذخیره‌سازی مخازن را با موفقیت انجام دهیم که این موضوع می‌تواند در ذخیره‌سازی‌های راهبردی ما در فصل زمستان بسیار یاری‌دهنده باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ کل برداشت گاز از منابع، حدود ۲۷۰ میلیارد مترمکعب بوده است، تأکید کرد: هم‌زمان با افزایش مصرف گاز و توسعه شبکه خطوط لوله و بهره‌برداری از تأسیسات جدید تقویت فشار، برای انتقال و توزیع همه گاز تولیدشده با مشکلی روبه‌رو نشدیم که این روند امسال هم ادامه دارد.

 محمدرضا جولایی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود که این شرکت برای تأمین پایدار گاز در زمستان امسال آمادگی دارد و تمهیدات شرکت ملی گاز ایران در بخش تولید، انتقال و توزیع گاز از ماه‌ها پیش برای زمستان امسال بسیار مثبت پیش رفته، از این رو امسال هم هیچ مشکلی در مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی نخواهیم داشت.