پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


تداوم عملیات گازرسانی در مناطق سخت‌گذر کردستان
تاريخ خبر: چهارشنبه، 26 شهريور 1399 ساعت: 15:18

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان از تداوم اجرای پروژه‌های گازرسانی در مناطق سخت‌گذر این استان خبر داد.

احمد فعله‌گری در بازدید از پروژه‌های گازرسانی روستایی شهرستان سروآباد، اظهار کرد: شرایط این شهرستان مرزی ویژه و نسبت جمعیت روستایی به جمعیت شهری آن ۷۰ درصد به ۳۰ درصد است که اهمیت گازرسانی روستایی را دوچندان می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش خدمات گازرسانی از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران همسو با محرومیت‌زدایی و برخورداری هر چه بیشتر مناطق محروم از رفاه عمومی است، افزود: شرایط توپوگرافی و ویژه منطقه اورامانات که کوهستان‌های رفیع و شیب‌های تندی دارد و مسیر تردد آن پیچ در پیچ است، عملیات گازرسانی را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده که مشابه آن کمتر در جاهای دیگر ایران مشاهده می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان درباره دشواری عملیات گازرسانی به شهر اورامان که در گذشته نه چندان دور انجام شد، گفت: این شهر در مسیر سخت کوهستانی قرار دارد و عملیات لوله‌گذاری با حفاری و عبور از مناطق کوهستانی با شیب زیاد و عبور ار دره‌ها و رودخانه‌ها انجام شد که اتمام این طرح نقطه عطفی در تاریخ گازرسانی کشور است.

فعله‌گری با اشاره به پروژه‌های فعال شهرستان سروآباد تصریح کرد: هم‌اکنون پروژه گازرسانی به مجتمع روستایی نوین شامل روستاهای نوین، ناو و کلجی که آخرین روستاهای فاقد گاز در شهرستان هستند، فعال است. عملیات اجرایی آنها از خردادماه امسال آغاز شده است.

وی یادآور شد: برای اتمام این پروژه نیاز است ۱۸ هزار متر لوله‌گذاری در این مسیر سخت‌گذر انجام شود که تاکنون ۵ هزار متر از آن لوله‌گذاری شده است. اجرای این پروژه گازرسانی سبب جایگزینی سالانه مصرف یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر سوخت‌ مایع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه درباره چالش‌های پیش رو عملیات گازرسانی در این مسیرهای ویژه و دشوار گفت: با توجه به مرتفع بودن کوهستان‌های این منطقه به‌عنوان تنها مسیر تردد و عبور لوله، از مسئولان شهرستان درخواست همکاری بیشتری داریم تا این پروژه خدماتی که سبب تأمین انرژی با ثبات برای اهالی منطقه می‌شود، به اتمام برسد.

فعله‌ گری همچنین با بیان اینکه ۷۲ روستای شهرستان سروآباد از قابلیت گازرسانی برخوردارند، تصریح کرد: تعداد روستاهای گازدار این شهرستان ۶۷ مورد است که با گازدار شدن این سه روستا ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی این شهرستان تا دهه فجر امسال از مرز ۹۹ درصد عبور می‌کند.