پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


تشریح فعالیت‌های ملی حفاری در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت
تاريخ خبر: يکشنبه، 30 شهريور 1399 ساعت: 13:49

 به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از به‌کارگیری ۱۲ دستگاه حفاری سنگین خشکی ناوگان این شرکت در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

سیدعبدالله موسوی با گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالروز حماسه دفاع مقدس گفت: تاکنون سه دکل حفاری ۳۵، ۸۱ و ۴۸ فتح در میدان نفت‌شهر و دستگاه ۲۷ فتح در میدان نفتی گچساران عملیاتی هستند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها به ترتیب در میدان‌های تحت سرپرستی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است، افزود: مجموع متراژ حفاری در این زمینه تا امروز افزون بر ۶ هزار و ۷۰۰ متر ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: این شرکت در اجرای این دو پروژه که در قالب EPD/EPC اجرا می‌شود در میدان گچساران پنج حلقه چاه توسعه‌ای و دو حلقه تعمیری و در میدان نفت‌شهر یک حلقه توسعه‌ای و چهار حلقه تعمیری حفر و تکمیل می‌کند و افزون بر فعالیت‌های زیرسطحی، انجام امور روسطحی نیز به‌عهده شرکت ملی حفاری ایران است.

موسوی با این توضیح که با تأمین کالا و مواد و افزایش تعداد دکل‌های حفاری در اجرای پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی گچساران شتاب‌بخشی خواهد شد، گفت: در پروژه نفت‌شهر عملیات تعمیر و تکمیل دو حلقه چاه به پایان رسید و حفاری سومین حلقه چاه در روزهای اخیر آغاز شد.

وی افزود: همچنین ملی حفاری در اجرای پروژه‌های میدان‌محور با شرکت‌های بخش خصوصی در پروژه‌های بالارود، رامین و  لالی (بنگستان) در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و سپهر و جفیر در محدوده شرکت نفت و گاز اروندان در بخش‌های عملیات حفاری و خدمات یکپارچه فنی و مهندسی همکاری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: پروژه بالارود شامل ۶ حلقه چاه به تفکیک چهار حلقه توسعه‌ای/ توصیفی و دو حلقه توسعه‌ای است که دو دکل ۹۲ و ۵۷ به این منظور تخصیص  یافته و بخش روسطحی را شرکت جهان پارس به‌عهده دارد.

موسوی گفت: پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی رامین با مشارکت این شرکت و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا اجرا می‌شود که مشتمل بر حفاری هشت حلقه چاه (شش حلقه توسعه‌ای و دو حلقه تعمیری) است که این پروژه هم به‌صورت EPD/EPC با همکاری دو شرکت اجرا و به‌زودی مراحل اجرایی آن با تکمیل موقیعت و به‌کارگیری دو دکل حفاری آغاز می‌شود.

وی افزود: پروژه توسعه میدان نفتی لالی بنگستان دیگر پروژه‌ای است که این شرکت و شرکت جهان پارس اجرای آن را در شمال استان خوزستان به‌عهده دارند و به‌تازگی مناقصه آن برگزار شد. ملی حفاری دو دکل حفاری سنگین خود را به‌منظور عملیات حفاری پنج حلقه چاه شامل سه حلقه توسعه‌ای و یک حلقه برای تزریق پساب در نظر گرفته و بر اساس توافق حاصله با شرکت جهان پارس ارائه خدمات فنی یکپارچه زیرسطحی و بخشی از کارهای روسطحی پروژه از سوی ملی حفاری ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در پروژه توسعه میدان سپهر و جفیر شرکت ملی حفاری ایران با همکاری شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نسبت به حفاری ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در این میدان اقدام کرد که به این منظور دو دستگاه حفاری در نظر گرفته شده و تلاش دو شرکت بر این است که این پروژه به‌زودی اجرایی شود.

موسوی گفت: با توجه به تعداد بسته‌های باقیمانده از طرح موسوم به توسعه ۲۸ مخزن این شرکت پیگیر مشارکت در اجرای این پروژه‌ها به‌صورت کامل یا با شرکت‌های بخش خصوصی داخلی است.