پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


رویکرد مهندسی در «بازرسی فنی حین خدمات» در شرکت ملی گاز توسعه می‌یابد
تاريخ خبر: چهارشنبه، 19 خرداد 1400 ساعت: 15:03

 

به گزارش نفت دیلی،رئیس بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که رویکرد مهندسی در «بازرسی فنی حین خدمات» در این شرکت توسعه می‌یابد.

مهدی علیپور لیلی اظهار کرد: با بالا رفتن عمر تأسیسات شرکت ملی گاز ایران، بهره‌گیری از رویکردهای مهندسی و الگوسازی برای ارزیابی قابلیت خدمات‌دهی و برآورد عمر تجهیزات فرآیندی، اهمیت بالایی دارد، بر همین اساس، این امور دستورعمل ارزیابی قابلیت خدمات‌دهی (FFS) را با بهره‌گیری از دیدگاه‌های خبرگان، کارشناسان فنی شرکت‌های پالایشی و مشاوران بخش خصوصی در دست اقدام قرار داد و تدوین کرد.

وی ادامه داد: این دستورعمل با هدف استمرار تولید و ارتقای ایمنی کارکنان و تجهیزات و کاهش هزینه‌های تعمیرات تهیه شده است و برای ارزیابی قابلیت خدمات‌دهی و تعیین عمر باقیمانده تجهیزات تحت فشار، کاربرد دارد.

 

رئیس بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این چارچوب نظام‌مند (دستورعمل اجرایی)، افزون بر متدولوژی انجام ارزیابی، تکنیک‌های ارزیابی و تصمیم‌گیری را نیز بر اساس استانداردهای مرجع تشریح می‌کند، گفت: با توجه به ناوگان بزرگ و گسترده تجهیزات توربوکمپرسور در بخش‌های پالایش و انتقال گاز و نیز اهمیت بالای استانداردسازی روش‌ها و رویه‌های نظارت - بازرسی فنی در عملیات تعمیر و بازسازی قطعات توربین‌های گازی در سطح شرکت ملی گاز و شرکت‌های فرعی، این امور از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، با مشارکت همکاران فنی شرکت‌های فرعی و مشاوران بخش خصوصی، روش اجرایی بازرسی، تعمیر و بازسازی قطعات توربین گاز را تدوین کرد.

به گفته علیپور، از اهداف مورد انتظار این روش اجرایی، می‌توان به افزایش دسترسی‌پذیری و قابلیت اطمینان این الگو از تجهیزات حساس و راهبردی اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره اهداف تدوین سند الزام‌ها و الگوی اجرایی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: این مهم با هدف تبیین خط مشی، رویکردها و الزام‌های اجرایی استقرار مدیریت دارایی‌های فیزیکی و براساس سیاست‌های کلی و الزام‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت تدوین شده است و اهداف، برنامه‌های راهبردی و الزام‌های سیستم مدیریت دارایی‌ها را با رویکردی بهینه، منسجم و بلندمدت تشریح و بستر دریافت گواهینامه 55000 ISO را فراهم می‌کند.

رئیس بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در این سند، نقشه اهداف راهبردی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران به‌منظور دستیابی به اهداف کلان و عینی مدیریت دارایی‌های فیزیکی براساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) و چهار منظر اصلی؛ سازمان، مجموعه دارایی، فرآیندها و زیرساخت‌های دارایی تهیه شده است تا ما را به مسیری بهتر و پویاتر در این زمینه رهنمون کند.