پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


استمرار صرفه‌جویی مواد تعلیق‌شکن‌ در نفت‌خیز جنوب
تاريخ خبر: شنبه، 13 شهريور 1400 ساعت: 14:41

به گزارش نفت دیلی،شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از استمرار مصرف بهینه تعلیق‌شکن‌ها و صرفه‌جویی ۵۸۰ میلیارد ریالی مواد تعلیق‌شکن در این شرکت طی یک سال اخیر خبر داد.

غلامرضا نورانی، مدیر تولید این شرکت گفت: به‌منظور مصرف بهینه مواد تعلیق‌شکن و هزینه‌های مرتبط با آن، راهکارهای فنی لازم طراحی و روال مستمری نیز برای کنترل و نظارت بر مصرف این مواد ایجاد شد که در نتیجه آن، در طول یک سال اخیر با اقدام‌های شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز تابع مناطق نفت‌خیز جنوب، توانستیم این میزان صرفه‌جویی اقتصادی را محقق سازیم.

وی افزود: با این اقدام که از طریق بهینه‌سازی مصرف و انجام اصلاحیه‌های فرآیندی و پایش‌های دقیق و منظم شکل می‌گیرد در مصرف ۸ هزار و ۲۰۰ بشکه مواد تعلیق شکن صرفه‌جویی شده است.

 تعلیق‌شکن‌ها مواد فعال سطحی هستند که هنگام اضافه‌ شدن به مخلوط آب و نفت ضمن کاهش کشش سطحی قطرات آب در نفت، سبب به هم چسبیدن قطرات و تشکیل قطرات بزرگ‌تر می‌شود که به‌دلیل اختلاف چگالی میان آب و نفت از هم جدا می‌شوند.

با بومی‌سازی و کاهش مصرف مواد تعلیق شکن، در سال ۹۸ نیز بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی در این زمینه حاصل شده بود.