پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


همکاری پژوهشگاه و پارک نفت افزایش می‌یابد
تاريخ خبر: شنبه، 20 شهريور 1400 ساعت: 15:27

 

به گزارش نفت دیلی،رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به همکاری مرکز نوآوری پژوهشگاه با پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، گفت: به‌عنوان نمونه، پیشنهاد شده است پردیس کاتالیست و مواد شیمیایی پارک در پژوهشگاه مستقر شود.

جعفر توفیقی اعلام کرد: در مذاکراتی که با پارک فناوری صنعت نفت انجام داده‌ایم، اعلام کرده‌ایم پژوهشگاه می‌تواند میزبان ۵۰ شرکت در این مجموعه باشد که مورد استقبال مدیران این پارک نیز قرار گرفت و به‌طور نمونه با توجه به ظرفیت و امکانات موجود در پژوهشگاه در زمینه کاتالیست، از سوی مدیران پارک علم و فناوری پیشنهاد شد که پردیس کاتالیست و مواد شیمیایی این پارک در پژوهشگاه مستقر شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌هایی که در پژوهشگاه صنعت نفت مستقر می‌شوند می‌توانند در همه زمینه‌ها از خدمات مشاوره‌ای این مجموعه بهره‌مند شوند، برای نمونه در زمینه امضای قراردادها، ثبت اختراع‌ها، مالکیت معنوی و مادی می‌توانند از کمک‌های پژوهشگاه استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به جایگاه سازمان‌های پژوهش‌محور اشاره کرد و گفت: سازمان‌های پژوهش و فناوری که مسئولیت توسعه فناوری و تبدیل صنعت به صنعتی دانش‌بنیان را بر عهده دارند با ایجاد جریان‌های نوآور می‌توانند در جایگاه اصلی خود باقی بمانند و با شرکت‌های معتبر رقابت کنند.

توفیقی وی ادامه داد: در سال‌های اخیر این ایده که چگونه می‌توان پژوهشگاه را به یک سازمان با نوآوری باز تبدیل کرد در این مجموعه شکل گرفت و باوجود آنکه این مجموعه صدها نیروهای دانشی خلاق، فعال و با استعداد دارد، اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید به‌دنبال نوآوری‌ها در این سازمان بود.

وی گفت: از آنجا که پژوهشگاه همواره درصدد بوده است که در عرصه‌های بین‌المللی نقش‌آفرینی کند، از این رو باید در حوزه نوآوری به‌دنبال خلق مزیت رقابتی باشد که این موضوع از سوی نیروهای دانشی این مجموعه و  تزریق نوآوری‌ها به داخل سازمان میسر می‌شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن مزیت رقابتی در این مجموعه تأسیس مرکز نوآوری از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: خوشبختانه تأسیس این مرکز هم‌راستا با سیاست‌های وزارت نفت است و از آنجا که موضوع نوآوری جزو سیاست‌های کلان کشور محسوب می‌شود، این موضوع در همه دوره‌ها به‌خوبی دنبال شده و مورد تأکید مدیران نیز بوده است.

توفیقی به اهداف تأسیس مرکز نوآوری در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از ایجاد این مرکز آن بود که کانالی برای جذب کارآفرینان، استعدادهای برتر از دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها و دانشجویان شود تا در نهایت بتوانیم جریان نوآوری را به داخل پژوهشگاه تزریق کنیم.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی توسعه این‌گونه اکوسیستم‌ها در کشور است این مرکز طراحی شد و اواخر سال ۹۸ در پژوهشگاه آغاز به‌کار کرد. پژوهشگاه پس از مرحله طراحی و استقرار این مرکز وارد مرحله عملیاتی شد که در این مرحله مذاکره با شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار این مجموعه قرار گرفت و این شتاب‌دهنده‌ها در شناسایی استارت‌آپ‌ها و نیازهای صنعت با پژوهشگاه همکاری داشتند و هم‌اکنون در مرحله مذاکره و استقرار استارت‌آپ‌ها یا هسته‌های فناور در پژوهشگاه با همکاری شتاب‌دهنده‌ها هستیم.

استقرار ۴ شتاب‌دهنده در مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه هم‌اکنون چهار شتاب‌دهنده در پژوهشگاه مستقر شده است، تصریح کرد: هریک از این شتاب‌دهنده‌ها با مذاکراتی که انجام داده‌اند توانسته‌اند چند استارت‌آپ را در مرکز نوآوری پژوهشگاه مستقر کنند که البته شرایط کرونا سبب کندی روند این فعالیت‌ها شده است، اما با وجود این تمام تلاشمان رامی‌کنیم بهترین‌ها برای این مرکز رقم بخورد.

توفیقی به برگزاری رویدادهای تقاضامحور در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: پارسال بسیاری از مدیران صنعت چالش‌ها و نیازهای فناورانه خود را در رویدادهای متفاوتی که در پژوهشگاه برگزار شد مطرح کردند و به دنبال آن، کارآفرینان، شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها درصدد ارائه راه‌حل مناسب برای چالش‌های ارائه‌شده هستند تا سرانجام بتوانند ایده‌های باکیفیت را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

وی تصریح کرد: در این همکاری، همه امکانات پژوهشگاه نظیر نیروی انسانی، تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوتی در اختیار این مرکز قرار گرفته است، پژوهشگاه صنعت نفت با داشتن ۶۰۰ نیروی دانشی می‌تواند مشاوره‌های دانشی و فناورانه‌ای را به نیروهای جوان مستقر در مرکز نوآوری نیز ارائه کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه یکی از ابزارهای مورد نیاز استارت‌آپ‌ها استفاده از امکانات آزمایشگاهی با کیفیت بالاست، گفت: برای تجاری‌سازی ایده‌ها نیاز است که از مسیر پایلوت یا به عبارتی دیگر، مراحل نیمه‌صنعتی عبور کرد، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت با داشتن پایلوت و ازمایشگاه‌های منحصربه‌فرد می‌تواند خدمات بسیار مناسبی را به استارت‌آپ‌ها ارائه کند. در صورتی که بسیاری از شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی فاقد چنین امکاناتی هستند یا با دریافت قیمت‌های بسیار بالا تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار می‌دهند.