پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


مصرف گاز هر ایرانی حدود ۶ برابر میانگین مصرف دنیاست
تاريخ خبر: يکشنبه، 14 آذر 1400 ساعت: 15:31

 

به گزارش نفت دیلی،مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه بیشترین مقدار مصرف انرژی در کشور در بخش‌های غیرمولد است، اگر این حد بالای مصرف در بخش‌های مولد بود، سبب چند برابر شدن تولید ناخالص داخلی ما می‌شد، اما مشکل اینجاست که بیشتر مصرف انرژی ما در بخش غیرمولد به‌ویژه بخش خانگی است.

حسینعلی محمدحسینی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع مسئله جدیدی نیست، اما متأسفانه به‌دلیل سرمای زودرس و مصرف فزاینده‌ای که بخش خانگی بر ما تحمیل کرده و رعایت نکردن الگوی مصرف که مختص امسال هم نیست، ناترازی در بخش تولید و مصرف به وجود آورده تا بر رعایت مصرف بهینه در این فصل از سال بیشتر تأکید شود.

 

وی ادامه داد: ما کشوری با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستیم که باز هم متأسفانه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بی‌پی با وجود جمعیت کمتر، با ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هستیم.

 

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این در حالی است که آمریکا با ۸۳۲ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه نخست، روسیه با ۴۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه دوم و چین با ۳۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه سوم مصرف قرار دارند.

 

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سویی سهمی است که این کشورها از مقدار تولید گاز در تجارت جهانی گاز دارند که برای آمریکا ۱۵ درصد، روسیه ۳۷ درصد و متأسفانه برای کشور ما با توجه به جمعیت کمتر نسبت به این کشورها و اقلیم معتدل‌تر، تنها ۱.۳ درصد از تجارت جهانی گاز را شامل می‌شود که رقم مطلوبی نیست و این در حالی است که روسیه که اقلیم سردتری نسبت به ما دارد، حدود ۱۹ درصد تجارت جهانی گاز را در دست دارد.

 

محمدحسینی در ادامه با بیان اینکه انرژی موتور محرکه اقتصاد هر کشور به شمار می‌آید و امروزه در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه حوزه‌های مرتبط با مسائل محیط زیستی و جامعه، بسیار مهم و حائز اهمیت است. اظهار کرد: تأثیری که انرژی بر تولید ناخالص ملی، اشتغال و سرمایه‌گذاری دارد، سبب شده است تا همه کشورهای دنیا بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی با اشاره به اینکه یک سری سیاست‌هایی از گذشته در حوزه انرژی گذاشته شده بود که متأسفانه به امنیت انرژی که یکی از شاخص‌های آن، تنوع‌بخشی به سبد انرژی است، توجه نشده، گفت: حدود ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز وابسته است و این برای کشور خیلی خوب نیست، زیرا ما همه انرژی کشور را وابسته به یک حامل کردیم. در حالی که در دنیا از طیفی از حامل‌های انرژی برای مصرف استفاده می‌شود و با توجه به اینکه انرژی گاز یکی از حامل‌های انرژی بسیار ارزشمند در دهه‌های آینده است، این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد.

 

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یکی دیگر از شاخص‌ها در این زمینه را مسائل محیط زیستی و یکی از مصادیق آن را، آلودگی هوا دانست و یادآور شد: رشدی که تقاضای جهانی گاز دارد، چند برابر تقاضای نفت در سال‌های آینده است و پیش‌بینی همه مؤسسه‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی برای چند سال آینده نشان می‌دهد نقش گاز به‌مراتب مهم‌تر از نفت خام و صادرات آن است، ضمن آنکه این ذخایر، ذخایر بین‌نسلی است و فقط متعلق به نسل ما نیست.

 

محمدحسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تجاری‌سازی گاز را افزایش دهیم، گفت: ما قوانین خوبی در زمینه اصلاح الگوی مصرف داریم که براساس آن، هم‌اکنون هر فرد ایرانی حدود ۶ برابر میانگین مصرف دنیا، گاز مصرف می‌کند.

 

وی مصرف تا ۴۰۰ مترمکعب در ماه در فصل زمستان را مصرف عادی یک خانوار اعلام و تصریح کرد: هرچند این مقدار باز هم نسبت به استاندارد دنیا خیلی بیشتر است، اما مردم باید یاد بگیرند که انرژی دغدغه آنها باشد، زیرا این انرژی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک و با اشتغال‌زایی، خلق ثروت کند.

 

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان بیان کرد: اکنون ۵۰ درصد مصرف گاز را ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد باقی را ۲۵ درصد مشترکان که جزو دهک‌های پردرآمد جامعه هستند، مصرف می‌کنند و ما بر همین اساس، نظام تعرفه‌گذاری را پیاده‌سازی کردیم، زیرا نظام تعرفه‌گذاری در دنیا هم به این صورت است که وظیفه دولت، تأمین یارانه انرژی برای مشترکان با مصرف عادی است، اما برای پرمصرف‌ها این اجبار وجود ندارد، زیرا آنها یارانه‌ای را که می‌تواند به همه مردم تعلق گیرد و در نظام اقتصادی بیاید و برای نسل‌های آینده ذخیره شود، دور می‌ریزند یا می‌سوزانند و به هوا می‌فرستند.