پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


طرح توسعه پتروشیمی غدیر وارد مرحله اجرا شد
تاريخ خبر: دوشنبه، 27 دی 1400 ساعت: 15:31

 

به گزارش نفت دیلی،مدیرعامل پتروشیمی غدیر از همکاری و اقدام مشترک با شرکت فناوران خبر داد و گفت: طرح توسعه پتروشیمی غدیر وارد مرحله اجرایی شده است و واحد کلرآلکالی با هدف خودکفایی و تولید محصول مورد نیاز صنعت پتروشیمی احداث می‌شود.

حسین صفاری با اعلام این مطلب اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده، احداث واحد کلرآلکالی است که گام مهمی در خودکفایی و تولید این محصول به‌عنوان خوراک اولیه صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آید.

وی افزود: شرکت پتروشیمی غدیر به‌منظور تأمین وینیل کلراید مورد نیاز از دو روش کلریناسیون مستقیم و اکسی کلریناسیون استفاده کرده که خوراک مورد نیاز واحد اکسی کلریناسیون اتیلن (تأمین از خط اتیلن غرب) و اکسیژن (تأمین داخل مجتمع) است.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر ادامه داد: احداث یک واحد کلرآلکالی افزون بر تأمین کلر مورد نیاز، مزایای اقتصادی و فنی دیگری از جمله تولید سود کاستیک که دارای کاربردها و ارزش اقتصادی بالایی است، تولید آب ژاول، تولید هیپوکلریت از مازاد گاز کلر، ایمنی در تأمین گاز کلر، استمرار تولید و کاهش وابستگی به دیگر تولیدکنندگان و خروج از محدودیت تک‌محصولی بودن شرکت پتروشیمی غدیر با تولید محصولات زنجیره کلر را در پی خواهد داشت.

 

به گفته صفاری، طراحی این طرح به‌گونه‌ای است که طرح PVC2 به‌عنوان طرح مکمل آن پیش‌بینی شده و می‌توان گفت الزام‌های آینده طرح PVC2 در آن دیده شده است که از اقدام‌های مؤثر در تولید این محصول به‌شمار می‌رود.

وی همچنین بیان کرد: مهم‌ترین نقطه تمایز پتروشیمی غدیر با دیگر مجتمع‌های صنعت پتروشیمی، تولید مرغوب‌ترین پی‌وی‌سی کشور در آن است بنابراین بهبود عملکرد شرکت از نظر کمّی و کیفی بیش از دیگر مجتمع‌های پتروشیمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر تأکید کرد: تولید و عرضه پلی‌وینیل کلراید (PVC) با رعایت استانداردهای کیفی و محیط زیستی در بازارهای داخلی و خارجی با هدف ارزش افزایی برای سهامداران مهم‌ترین مأموریت پتروشیمی غدیر به‌شمار می‌آید.

 

صفاری گفت: ظرفیت تولید پی‌وی‌سی در پتروشیمی غدیر حدود ۱۲٠ هزار تن در سال بوده که سعی بر این است به ۳٠٠ هزار تن در سال افزایش یابد.