پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


بهره‌مندی صنعت گاز از دانش‌بنیان‌ها برای هوشمندسازی کنتورها
تاريخ خبر: شنبه، 24 ارديبهشت 1401 ساعت: 15:01

 

به گزارش نفت دیلی،مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز اعلام کرد که صنعت گاز برای هوشمندسازی کنتورها از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ بهره می‌برد.

محمدرضا جولایی در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره برنامه شرکت ملی گاز ایران برای تامین پایدار گاز در زمستان امسال گفت: مصرف گاز طبیعی امسال در بخش خانگی و تجاری نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده بیشتر است. هفته پیش در شمال غرب و شمال شرق کشور بارش برف و باران را داشتیم و اکنون روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر مصرف می‌شود.

وی افزود: از سویی عملیات تعمیرات اساسی هم پیش رو داریم، درحالی که نحوه مصرف به‌ویژه در بخش خانگی همچنان مانند سابق است و هنوز تغییری نکرده، بنابراین بهینه‌سازی مصرف انرژی بی‌شک باید محقق شود، در غیر این صورت امسال باز هم شرایط مانند گذشته است.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز طبیعی کل کشور اکنون روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

جولایی همچنین با اشاره به بهره‌مندی صنعت گاز از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه بهینه‌سازی اظهار کرد: باید در بخش هوشمندسازی از دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم، در بخش ادوات سنگین‌ هم مانند کمپرسورها و پمپ‌ها می‌توان از این شرکت‌ها بهره برد، اما هدف اصلی بهره‌گیری از این شرکت‌ها در بخش هوشمندسازی و استفاده از کنتورهای هوشمند است که سبب کنترل مصرف می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این توانایی میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وجود دارد، گفت: تاکنون بیش از ۱۰ نشست در شورای مدیران داشتیم و شرکت‌هایی شناسایی شدند که قابلیت این کار را دارند.