پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز و پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی
تاريخ خبر: دوشنبه، 26 ارديبهشت 1401 ساعت: 15:20

 

به گزارش نفت دیلی،دو تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز و پارک علم‌و فناوری استان خراسان رضوی با حضور سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران امضا شد.

این تفاهم‌نامه بین سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران و مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، با حضور حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان با موضوع «طراحی و ساخت پایلوت پروسه عملکرد تجهیزات گازرسانی (کنتور و رگولاتور) با قابلیت آزمون و مشاهده‌پذیری سازوکار داخلی» امضا شد.

براین اساس، قرار است شرکت مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، در زمینه طراحی و ساخت نمونه آموزشی و پژوهشی برای شرکت‌های گاز استانی اقدام کند، ضمن اینکه ساخت این نمونه، تلفیقی از هنر و صنعت است که با تکیه بر اهمیت آموزش به‌ویژه در حوزه نیروهای فنی و عملیاتی ساخته شده است.

این ماکت از جنس پلی‌کربنات شفاف ساخته شده و با توجه به کمپرس هوا به جای گاز در آن، ضمن ایمنی کامل، امکان مشاهده فرآیند تجهیزات گازرسانی کنتور، رگولاتور و قابلیت‌های پایلوت تجهیزات شامل آشنایی با فرآیند کلی گازرسانی، نحوه عملکرد تجهیزات و مشاهده اجزای داخلی در هنگام کارکرد، قابلیت رویت فشار، دما، جریان و مقدار مصرف به‌طور پایش، راه‌اندازی و استارت تجهیزات به‌صورت دستی را به مشاهده‌کننده می‌دهد.

در دیگر پروژه مشترک بین شرکت گاز استان خراسان رضوی و این پارک علم و فناوری، دستگاه بوسنج گاز طبیعی که اکنون در کشور از نمونه خارجی (آمریکایی) آن استفاده می‌شود، بومی‌سازی‌شده و با  قیمتی حدود ۴۰ درصد کمتر از نمونه خارجی و با کیفیتی یکسان و قابلیت‌های بیشتر، تولید داخل شده  و به این ترتیب، کشور و شرکت ملی گاز ایران از واردات دستگاه بوسنج بی‌نیاز خواهد شد.

بازدید معاون وزیر نفت از دستاوردهای دانش‌محور گاز خراسان رضوی

مجید چگنی، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در بازدید از دستاوردهای دانش‌محور شرکت گاز استان خراسان رضوی، بر لزوم اشتراک‌گذاری فرآیندهای پژوهشی شرکت‌های گاز استانی بین دیگر شرکت‌های تابع شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد.

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در بخشی از این بازدید، گفت: این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های دانشی و باتجربه در حوزه دانش و فناوری برای رفع نیازهای فناورانه و بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های صنعت گاز در حال همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های فعال است.

وی تصریح کرد: این شرکت در دو سال گذشته ۵۲ میلیارد ریال قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده که تولید نخستین نمونه بومی دستگاه بوسنج گاز طبیعی، ساخت نمونه‌های ضد انفجار دستگاه بوسنج، طراحی و ساخت بستر آزمون و کالیبراسیون دستگاه‌های بوسنج و ....، در زمره دستاوردها و مسائل جاری این قراردادهاست.