پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


ساخت الکتروپمپ‌های ۴ مگاواتی در پروژه خط لوله بندرعباس-رفسنجان
تاريخ خبر: دوشنبه، 30 خرداد 1401 ساعت: 15:59

 

به گزارش نفت دیلی، مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان از ساخت الکتروپمپ‌هایی با ظرفیت ۴ مگاوات برای نخستین بار در کشور در این طرح خبر داد و گفت: با احداث خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، روزانه ۵۰ میلیون لیتر به ظرفیت انتقال فرآورده در کشور افزوده می‌شود.

احسان درودیان در این باره افزود: پس از اجرای این طرح، ظرفیت انتقال فرآورده کشور روزانه ۳۰۰ هزار بشکه معادل ۵۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد و با احتساب خط قدیم، امکان ارسال روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر فرآورده، از مبدأ بندرعباس، از طریق این دو خط فراهم خواهد شد.

وی تاریخ آغاز پیمان این پروژه را تیرماه ۹۹ اعلام و تأکید کرد: مدت زمان اجرای این پروژه ۳۶ ماهه بوده و سرمایه‌گذاری در بخش ریالی، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و در بخش ارزی ۴۵.۶ میلیون یورو است.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه دو شرکت داخلی رامپکو و EIED و شرکت مشاور مهندسین مشاور پارس است،‌ تصریح کرد: به‌منظور افزایش توان پمپاژ در این پروژه، الکتروپمپ‌های جدیدی در داخل تلمبه‌خانه‌های موجود تعبیه خواهد شد، به‌گونه‌ای که در تلمبه‌خانه بندرعباس چهار الکتروپمپ و یک دیزل پمپ، در قطب‌آباد سه الکتروپمپ و یک دیزل پمپ، در مهرآران هم چهار الکتروپمپ به اضافه یک دیزل پمپ به مجموعه تأسیسات موجود افزوده خواهد شد، تجهیزات دریافت و ارسال توپک، صافی‌ها، ساختمان‌های صنعتی و ساختمان پست تأمین برق مورد نیاز پروژه نیز از دیگر مواردی است که به تلمبه‌خانه‌های موجود افزوده خواهد شد.

درودیان با تأکید بر استفاده از توربین‌های گازی در تلمبه‌خانه‌های موجود گفت: در طراحی تلمبه‌خانه‌های جدید از الکتروپمپ‌ها بهره خواهیم برد، از این رو با راه‌اندازی تلمبه‌خانه‌های جدید و بهره‌برداری از آن در کنار تلمبه‌خانه‌های موجود، ظرفیت خط دو برابر شده و افزون بر آن، قابلیت اطمینان به بهره‌برداری مستمر با داشتن چهار منبع انرژی شامل گاز، برق، نفت سفید و گازوئیل، بالاتر خواهد رفت.

وی ساخت الکتروپمپ‌هایی با ظرفیت ۴ چهار مگاوات برای نخستین بار در کشور را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح نام برد و افزود: برای نخستین بار الکتروپمپ‌هایی با این ظرفیت در کشور ساخته شده که از ظرفیت الکتروپمپ‌های ساخت داخل طرح گوره، جاسک نیز بیشتر است، افزون بر آن پمپ‌های استفاده‌شده در خط لوله گوره - جاسک از نوع BB۳ است، در حالی که پمپ‌های مورداستفاده در این طرح از نوع BB۵ بوده که برای نخستین بار توسط سازنده داخلی از طراحی تا ساخت اجرایی شده است.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان بیان کرد: از آنجا که ارتفاع مسیر عبور این خط لوله در دو نقطه تا ۱۵۰۰ متر ارتقا می‌یابد، از این رو نیازمند استفاده از پمپ‌هایی با ظرفیت بیشتر برای انتقال فرآورده است.

پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان

درودیان پیشرفت کلی این پروژه را ۳۵ درصد اعلام کرد و افزود: این پروژه در بخش مهندسی، ۵۶ درصد، در بخش کالا ۳۷ درصد و در بخش ساختمان و نصب ۱۹ درصد پیشرفت داشته است، در ضمن تجهیزات اصلی طرح، سفارش‌گذاری‌شده، یا در حال ساخت است و پایان پروژه حدود تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

نخستین پروژه خط لوله با تأمین صددرصدی تجهیزات طرح از داخل

وی با اشاره به اینکه همه تجهیزات اصلی این طرح شامل پمپ‌ها، تجهیزات ارسال و دریافت، توپک، صافی، مخازن زیرزمینی، پمپ‌های جانبی و شیرهای دستی و برقی، لوله‌ها، فلنج و اتصالات و ترانس از طریق سازندگان داخلی تأمین شده است، گفت: این پروژه نخستین پروژه خطوط لوله محسوب می‌شود که نزدیک به صددرصد تجهیزات آن بیشتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ساخته و تأمین می‌شود.

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان مقدار اشتغال و تعداد نیروی انسانی متخصص مشغول در محل پروژه را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: این عدد با کارکنان دفاتر تهران به ۳۵۰ تن می‌رسد.