پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


اقدام هیجانی اروپا علیه سپاه، خودزنی است
تاريخ خبر: پنجشنبه، 29 دی 1401 ساعت: 12:25

تهران- ایرنا- نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام پارلمان اروپا در طراحی پیش‌نویس قطعنامه قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، خودزنی سیاسی است که دامن آنها را خواهد گرفت.

 
 
عباس مقتدایی خوراسگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره طرح پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: پارلمان اروپا برخلاف موازین و حقوق بین الملل، اقداماتی را انجام می‌دهد که این عمل در نهایت به ضرر خود اروپایی‌ها تمام خواهد شد.
 
 
نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا ایران در برابر اقداماتی که آنها انجام می‌دهند، سکوت نکرده و مقابله به مثل خواهد کرد.
 
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی هیچگاه هیجانی و احساسی عمل نمی‌کند، اظهار داشت: رفتار ایران در صحنه بین الملل نشان داده که همیشه از منافع ملت و کشور خود حراست می‌کند.
 
 
وی یادآور شد: حضور ایران در منطقه به عنوان یک قدرت نوظهور نباید از چشم تصمیم گیران اروپایی مورد غفلت قرار گیرد. چرا که جمهوری اسلامی نقش سازنده‌ای برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و منطقه داشته است.
 
 
نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: سپاه پاسداران به عنوان بخشی از نیروهای مسلح ایران نقش ویژه‌ای در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به اروپا ایفا کرده است.
 
 
وی جلوگیری از جرایم سازمان یافته‌ را از دیگر اقدامات سپاه عنوان کرد و در ادامه گفت: سپاه پاسداران در داخل و مرزهای کشور به نحوی عمل کرد تا از عبور و مرور مجرمان و تروریست‌ها جلوگیری کند، به عبارتی اتحادیه اروپا مدیون برنامه ریزی‌های دقیق سپاه پاسداران در ایجاد امنیت در منطقه از جمله خلیج فارس است.
 
 
نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: شاید امروز اتحادیه اروپا با تصمیم هیجانی و احساسی خود موضوعی را به تصویب برساند ولی اگر آنها چنین بادی را بکارند،‌ طوفان برداشت خواهند کرد.
 
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح پاسخ تصمیمات غلط اروپایی‌ها را خواهد داد، گفت: ایران کشوری مقتدر با امکانات کافی برای دفاع از خود است و ما می‌توانیم امنیت خود را به نحوه شایسته تامین کنیم کما اینکه تاکنون چنین کردیم.
 
 
مقتدایی با اعلام هشدار به اروپا، از آنها خواست مراقب رفتارهایی که می‌تواند کل اروپا را به مخاطره بیاندازند،‌ باشند.
 
 
وی درباره تبعات منفی اقدام اروپا علیه سپاه خاطرنشان کرد: در صورتی که اروپا به مقررات بین المللی پایبند نباشد و به امور داخلی دیگر کشورها دخالت کند،‌ باید تبعات آن را نیز بپذیرد.
 
 
به گزارش ایرنا، نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه - ۲۷ دی ماه - در بدعتی خطرناک، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. در این رای‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد.
 
 
این درحالیست که اجرای این طرح خصمانه مستلزم تصویب شورای اروپا است و در موارد حساس ازجمله موضوعات سیاست خارجی، شورای اروپا بر اساس اجماع تمام اعضا تصمیم گیری می‌کند.
 
 
ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این نهاد است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»
 
 
همچنین از مجلس شورای اسلامی خبر می‌رسد که نمایندگان مردم در مجلس، به دنبال تهیه طرحی برای پاسخ متقابل به این اقدام ضدایرانی اروپا هستند.