پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


کرملین: ناتو مضطرب شده است
تاريخ خبر: دوشنبه، 3 بهمن 1401 ساعت: 15:34

سخنگوی کرملین با بیان اینکه «جنایتکار» شناختن گروه واگنر در آمریکا برای مسکو مهم نیست، گفت که تعلل رهبران اروپایی در کمک به اوکراین نشان از اضطراب آنان دارد.

 
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اروپا امروز شرایط دشواری را تجربه می‌کند و ورشو از همین حالا برلین را به انزوای بین‌المللی تهدید کرده است. همه این‌ها نشان می‌دهد که اضطراب و تشویش در اعضای ناتو دائما در حال افزایش است.
 
 
پیش‌تر آرکادیوش مولارچیک، معاون وزیر خارجه لهستان گفت که اگر آلمان تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین ارسال نکند، دچار انزوای بین‌المللی خواهد شد.
 
 
پسکوف همچنین با اشاره به اینکه آمریکا گروه نظامی خصوصی «واگنر» روسیه را یک سازمان جنایتکار معرفی کرده، گفت که این اهمیتی برای روسیه یا گروه واگنر ندارد.
 
 
روز جمعه جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا به زودی گروه نظامی خصوصی واگنر را به عنوان یک «سازمان جنایتکار فراملیتی» معرفی کرده و آن را تحریم خواهد کرد.
 
 
پسکوف در این باره گفت: فکر نمی‌کنم این مسئله هیچ اهمیتی برای کشور ما و گروه پیمانکار نظامی واگنر داشته باشد.
 
 
این سخنگو همچنین با بیان اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هنوز درباره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ صحبت نکرده، تاکید کرد که پوتین فعلا در حال رسیدگی به وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهوری کشورش است.
 
 
او در ادامه گفت که هنوز کارزار تبلیغات انتخاباتی ۲۰۲۴ آغاز نشده و پوتین هم مشغله بسیار زیادی دارد.
 
 
پسکوف همچنین گفت که در شرایط کنونی به سختی می‌توان درباره امکان مذاکره با ژاپن در خصوص امضای معاهده صلح بین دو کشور صحبت کرد.
 
 
او در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا مسکو آمادگی مذاکره با این کشور را دارد، گفت: در واقع در حال حاضر هیچ گفت‌وگوی معنی‌داری وجود ندارد، البته در چنین شرایطی بعید است که صحبت در مورد این احتمال بالفعل امکان‌پذیر باشد.
 
 
پیش از این، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه پارلمان ژاپن گفته بود که علیرغم روابط پیچیده با مسکو، توکیو همچنان در مسیر مذاکرات برای دستیابی به معاهده صلح است. روابط روسیه و ژاپن به دلیل عدم وجود معاهده صلح برای چندین سال تحت الشعاع قرار گرفت. در سال 1956، اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن اعلامیه مشترکی را امضا کردند که در آن مسکو موافقت کرد که امکان واگذاری جزایر (هابائومای و شیکوتان) به ژاپن را پس از انعقاد پیمان صلح بدون لطمه به سرنوشت جزایر بررسی کند. اتحاد جماهیر شوروی امیدوار بود که بیانیه مشترک به درگیری پایان دهد، در حالی که ژاپن این سند را تنها بخشی از راه حل مشکل می دانست، بدون اینکه از ادعاهای خود در مورد چهار جزیره کوریل جنوبی چشم پوشی کند.